Амазонките. Част 2: Келтите

                     Амазонките. Част 2: Келтите


                                 Николай Николов 



След като в предишната статия "Амазонките. Историческата истина зад легендата"  разгледахме основната хипотеза за произхода на амазонките и се срещнахме със страховитите жени - воини на скити, сармати, минойци и надзърнахме в епичния свят на Микенска Гърция, сега е време да обърнем поглед на запад.

Защото, ако попитате някой прилично образован жител на Древна Гърция от Класическия период или на Древен Рим, с коя страна или народ свързва словосъчетанието жена - воин, вероятно първо ще посочи келтите и може би илирите. Този отговор остава жив и до днес, доколкото ще го получим и от днешните студенти по история на Античността или любители. Дори разделени от 2 хилядолетия, и едните, и другите ще посочат имената на Будика, Ономарис, Тевта, Картимандуа, Теа и др. войнствени, калени в битките келтски кралици.

Имената на тези владетелки отекват през вековете, напомняйки за ужаса, който са всявали у древните римляни. 

Войнствеността не само на аристократките, но и на обикновените келтски жени и равностойното им участие в битките правят огромно впечатление на консервативните римски автори. Един от тях - Амиан Марцелин пише:

"Цял отряд чужденци не би могъл да удържи един-единствен келт, ако той повика жена си на помощ. Жена му е по-страшна от него. Тя обикновено е много силна и има сини очи.; когато се разгневи, започва да сърца със зъби и да размахва яките си снежнобели ръце. Започва да раздава удари с ръце и с крака, сякаш стреля с катапулт. Гласовете на тези жени са страховити и заплашителни... но всички келтски жени с еднакво усърдие се поддържат чисти и спретнати... няма нито една жена, колкото и да е бедна тя, облечена в нечисти или използвани дрехи"

Други автори споменават, че при келтите "момичетата се приучават да се бият от малки". Диодор Сицилийски пише, че "жените на келтите са високи почти колкото мъжете и се съревновават с тях по смелост"

Археологията потвърждава написаното от древните хронисти. Разкрити са огромен брой погребения на жени - воини, на знатни жени - вождове на племена. Последното е особено важно, защото днес за историците няма съмнение, че келтите са били егалитарно общество, което се е радвало на завидно дори за днешните стандарти полово равенство.

Територии под властта на келтите 

Сред най-ранните документирани войнствени кралици е Теа, основателката на древното ирландско кралство Тара, чиято столица по-късно ще се превърне в резиденция на владетелите на Ирландия. Намира се на територията на обособилото се по-късно графство Мийт. С времето към нея се учредил култ като към първи владетел, който обаче постепенно се е слял с този към келтската Богиня - Майка и така Теа се сдобила с божествен статут.

Друга известна владетелка- воин е Ономарис, кралица на скордиските, владеели днешна Централна Европа. В писмените източници тя е описана с една своя победоносна битка срещу илирите, като лично повежда армията си в решителната битка.

Безспорно най-известна в литературата е Будика, кралица на племето ицени в Британия, която през I век нанася тежки поражения на римските легиони. Впрочем във връзка с действията на Будика, Тацит отбелязва, че "не за първи път жена повежда келтите в битка".

Голяма част от историята на келтите не е осветена от изворите, но фолклорът пази спомените за множество подобни войнствени кралици.

Освен тях има и немалко, описани от по-късни хроники, които някои автори приемат, а други остават критични, т.е. плават на границата между историята и митологията. Пример за това е Мака Монг Руад, за която е записано, че става кралица на цяла Ирландия през 377 г.пр.н.е. Наследила е трона от баща си - Аед Руад. Напоследък все повече келтолози я причисляват към историческите, реално съществували личности, а не към легендарните. Проблемът в този случай е, че хрониката, в която е описано нейното царуване е късна и липсват гръцки или римски хроники от 4 в.пр.н.е., които да я потвърждават. Това не може да бъде аргумент, разбира се, още повече, че по това време гърците и римляните не знаят почти нищо за Ирландия.

Женската войнственост е увековечена и в пантеона на келтите, в който властват могъщи богини - воини като Андрасте (смята се, че Будика е била нейна жрица), червнокосата Маха и Бадб. Понякога са обобщавани от фолклористите като "Трите моригани". Но това название може да се срещне и като такова на отделна богиня, която е възможно да е била почитана като четвърта богиня на войната, поне в Британия.

Възстановка на келтски празник

Маха - богиня на войната


Римските автори, които описват доста от делата на кралиците и общественото устройство при келтите нерядко обаче изразяват ненавистта си към тях. Някои историци- къде на шега, къде не толкова- имат навика да категоризират древните римляни като първите яростни мизогинисти в историята. Тази тежка присъда, разбира се, е малко пресилена, но нейните апологети бързо биха я защитили с аргументи, свързани с келтите. Известно е, че римляните още от 4 в.пр.н.е. враждуват с галите на север, чиито войски дори стигат до Рим и го опустошават. И все пак един от видните историци на римския свят Полибий осъжда Тевта, кралица на ардеите в Далмация (за които се спори дали са келти или илири), че "се поддава на женската си раздразнителност" при войната си с римляните. Тевта е сериозен противник, нанесла серия поражения на римляните в тяхната експанзия в Адриатика, действа умело и рационално, а опитите на Полибий да я уязви са просто бъртвежи на един безпомощен пред обстоятелствата хленчещ дърдорко.

Келтските жени притежават завидна за епохата свобода, имат право на собственост и могат сами да си избират съпрузи. Последното става трън в очите на императрицата Юлия Августа, критикуваща съпругата на келтския вожд Аргентококс. Според съвременника на събитията Дион Касий римлянката възмутен критикува свободните нрави на келтите, на което келтската гостенка отвръща: "Ние, келтските жени открито се свързваме с най-добрия мъж, когото харесваме, а вие в Рим се оставяте на най-порочните да развратничат с вас".

В запазените кодификации с келтски закони ясно личи, че жените са били равноправни с мъжете. Когато навършат 7 години, момичетата се изпращат да учат при друидите и жреците, където никой не ги дели по пол. При раздяла общото имущество се поделя поравно, а при смърт на мъжа, жената се явява собственик на цялото имущество. Един ирландски закон дори твърди, че жена може да се разведе с мъж, който хърка.

Жените имат огромно влияние и важна роля в келтския свят - от кралици, през воини, жрици, а след IV в ще бъдат и сред разпространителите на християнството. Войнствените келтски амазонки стават вдъхновение за много творци, от Средните векове до наши дни.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Амазонките. Историческата истина зад легендата

Гладиаторките на Римската империя. Една неразказана история.

Десислава и жените в Средновековна България